Folk jag hatar.

Förra året hatade vi Mobilmänniskorna som envist försökte pracka på helt oskyldiga människor en massa telefonabonnemang. De anfaller när man minst anar med käcka tillrop i stil med Hej, tjejen! Vad ringer du med?Telenor? Vi hatar dem fortfarande intensivt och spottar i deras riktning. Det där har, tack och lov, lugnat ner sig lite, tycker jag

Nu är det några andra vi hatar. Nu hatar vi försäljarna av saker du inte behöver eller ens vill ha. I min Galleria finns det tre ställen man måste akta sig för. På första planet finns de baltiska Nagelkrämsförsäljarna. De står mellan fiket och H&M och där går man rätt ofta. De antastar dig med ett Excuse me, may I see your nails? och om man inte aktar sig så kommer de försöka fila dina naglar och försöka sälja (förmodligen) svindyra nagel- och handprodukter från ett märke ingen människa någonsin har hört talas om.

På andra sidan, inte långt från Kicks står Locktångsmänniskorna som vill använda den helt fantastiska locktången på dig. På mig? Jag är självlockig så det räcker och behöver och mina lockar varken vill eller behöver ha extra hjälp. De är lockiga av sig själva. De pratar inte heller svenska och jag antar att de kommer från samma ställe som Nagelkrämarna.

Strax innan toaletterna (eller efter då, beroende på vilket håll du kommer från, så klart) står Värmekuddemännen. De säljer specialvärmekuddar som du kan spänna på dig med hjälp av små säkerhetsbälten. Istället för att sitta ner när du har din vetekudde kan du alltså vandra omkring med den på ryggen, eller var det nu gör ont. Jag förstår det, alltså vill jag inte testa en lila värmekudde när jag är och shoppar. Det spelar ingen roll hur mycket Värmekuddemännen tjatar, jag tänker inte slänga av mig min jacka och ställa ifrån mig min handväska bara för att få en nymicrad kuddjävel fastspänd på mig av någon okänd karl.

De här människorna, som uppenbart har världens sämsta jobb, världens sämsta arbetsmiljö och förmodligen också världens sämsta lön, ser likadana ut, låter likadant och pratar lika dålig engelska. De kommer förmodligen från samma land, någonstans i östra Europa. Jag borde förmodligen tycka synd om dem där de står på det hårda stengolvet i säkert tio timmar varje dag medan de blir bespottade av alla som går förbi.

Men jag kan inte. Jag hatar dem intensivt ändå. De förpestar min totala Galleriaupplevelse. Måste de jaga mig? Nästa gång jagar jag tillbaka. Då ska jag visa dem hur det känns.

Gah!

5 thoughts on “Folk jag hatar.

  1. Ja jag HATAR dom intensivt! Dessutom har dom blivit värre. Förr var det värt att släpa med sig två ungar till gallerian för då slapp man försäljarna. Nu har dom inte ens respekt för det utan kastar sig fram ändå!

  2. Det där med nagelbandskräm låter inte dumt, däremot att vara en vandrande värmekudde är väl inget självkänslan mår bra av, eller? Och du menar väl inte att de vill locka ditt hår – är de blinda eller självmordsbenägna?

  3. Förmodligen är de mest självmordsbenägna. Men kanske lite blinda också. Kan man inte bara få gå ifred liksom?

Kommentera

