Samlare eller jägare?

Ni vet hur man brukar prata om jägare och samlare, va? För mycket länge sedan, på den tiden då vi fortfarande tyckte att det var helt okej att bära päls, var kvinnor samlare. De samlade på saker som kunde vara bra att ha, t ex nötter, rötter och pinnar. Männen var jägare. De jagade stenåldersdjur för att kvinnorna skulle få nya ländkläden varje höst och vår och för att familjen, stammen skulle få mat. Det finns folk som säger att det är ett beteende som har hängt kvar hos oss trots att vi numera inte tycker att det är politiskt korrekt att bära päls.

Min sambo bryter, så klart, mönstret. Han är en samlare av stora mått. Och då menar jag stora. Han samlar på gamla inaktuella tevebilagor, fula glasunderlägg, VM-bilagor, tröjor från 1992 (som tydligen ligger och samlar visdom i garderoben) och damm. Han samlar också på seriealbum. Och det är väl okej om man såg att han läste dem då och då. Men det gör han inte, så istället står de på en plats i vardagsrummet där man inte kan missa dem och samlar damm.

Det är här vi är lite olika, Ron och jag. Han får spelet om fjärrkontrollerna inte ligger i sin IKEA-ficka på ena armstödet och jag får spelet när jag ser svarta ytor färgas gråa, eller i värsta fall vita. Och det är därför jag städar idag, på min första sommarlovsdag.

Jag har också slängt Rons tevebilagor och alla olästa morgontidningar som också sparas. Jag kommer få fan för det här.

2 thoughts on “Samlare eller jägare?

  1. Jag tycker inte om den nya layouten. Den vill jag inte spara.
    För övrigt är det jättebra att du slänger morgontidningarna. Om du sen också kan ta med dig tidningskassen ut till återvinningen då och då så vore det perfekt. ❤

Kommentera

