Deliverance, eller Den Stora Släktträffen.

Jag är (efter mycket jävla om och men, tack för den SJ) tillbaka. Det var ju inte bara midsommarfirandet som var anledningen till vår Närkeresa, utan även Den Stora Släktträffen, på Rons pappas sida. Själva träffen var i Karlstad, hos Storasyster Obvious. Det är, tydligen, ett årligt spektakel som Ron brukar hålla sig ganska långt borta ifrån, men eftersom jag nu finns med i bilden så var han tvungen att åka i år. För att visa upp mig, för att visa att hans farbröders kor numera kan gå säkra ute på ängen utan att vara rädda för övergrepp.

Det är en rätt stor släkt han har, Mannen i mitt liv. Det är väl på en höft två, tre fastrar och en fyra, fem farbröder och sen kan ni ju tänka er hur många kusiner och kusinbarn det finns. De flesta bor endast ett stenkast från Pappa Obvious (alla i samma by), men någon hade, liksom Ron, flyttat utomsocknes, ända till Norrköping. Det är kärva Lutherskt fostrade bönder som blir glada om det är sol på midsommarafton, fast som gnäller över det ändå. Och de ser likadana ut allihopa. Så man kan säga att jag har sett in i framtiden, och det är en rätt tunnhårig framtid jag har sett.

Så här i efterhand minns jag inte så mycket av själva släktträffen. Jag minns att jag fick vara lekledare på stationen ”smäcka sockerbiten av flaskan” (Hallå? Jag?) och att det helt plötsligt dök upp ett litet indiskt kusinbarn med stora öron, att någon kanske bodde i en husvagn och att vi grillade. Någon faster tyckte att Ron och jag inte skulle tänka på barnbarn *blink blink* och Svåger Obvious undrade om vi hade förlovat oss än.

Jag hyperventilerade inte en enda gång, men var nära när någon släkting föreslog att nästa års släktträff skulle vara i Stockholm. Men där satte Ron ner foten.

Även om det på det stora inte var så farligt, så föredrar jag ju min egen Familjen Addams.

Så här var det inte (hela tiden).

One thought on “Deliverance, eller Den Stora Släktträffen.

Kommentera

