Zappa plays Zappa (Messa och Pappa)

Det är inte varje dag man går på konsert i Filadelfiakyrkan, men när Dweezil Zappa kommer med sin Zappa plays Zappa-turné så går Fan (i detta fallet undertecknad) i kyrkan. Det var en märklig konsert på så vis att de inte sålde någon öl där, istället kunde man mumsa på kanelbullar, dricka kaffe eller saft. Men visst, Zappa drack inte alkohol så det kanske var passande på något vis. Jag var yngst, som vanligt. (Ron tycker att det är vansinnigt roligt att jag gick på konsert i målsmans sällskap. Åldersgränsen var 43, så utan Fadern hade jag inte kunnat komma in.)

Konserten var på alla sätt strålande. Dweezil är ju en fantastisk gitarrist och det är inga dåliga musiker han har samlat ihop för att jamma pappas gamla låtar med. Att vissa låtar också framfördes av självaste Frank gör inte saken sämre. Sångaren Ben Thomas har en förvånansvärt Zappaesque röst men min favorit var Scheila Gonzales som spelade saxofon och sjöng. Hon var helt fantastisk. Pete Griffin som spelade bas var snygg.

(Tyvärr bestämde min mobil sig för att bara ta fula bilder, men det får gå ändå.)

Zappa med pappa

Dweezil jammar med Frank

Det var en hel del gitarronani. Det får jag ärligt erkänna. Men vi bjöds också på ett xylofonsolo och det hör man inte så ofta nu för tiden. Fyrtio minuter in i konserten hade de bara spelat fyra låtar, så bandmedlemmarna fick tid att visa upp sig ordentligt.  Det är ju ingen dussinmusik direkt, det är inga treackordslåtar. Under de två timmar och femton minuter som Zappa spelade fick jag höra bland andra Cosmik Debris, Don’t eat the yellow snow, den fantastiska Dumb all over, Muffin Man och min favorit, Titties and Beer

If we're dumb... Then God is dumb... (An' maybe even a little ugly on the side)

Både Fadern och jag var svårt nöjda. Det här är lätt en av mina topp tio-konserter. Sen var det ju extra kul att det bara var Fadern och jag som gick också. Vi gillar ju konserter.

Messa och Fadern efter konserten. Han ger hårda ögat.

Jag märker att det är en rätt torftig konsertrecension det här. Men hur beskriver man ett genis musik? Dweezil Zappa förvaltar sin genialiske fars musik på ett hedervärt sätt. Kom tillbaka snart!

6 thoughts on “Zappa plays Zappa (Messa och Pappa)

  1. Elektrakomplex så det skriker om det. Jag tycker att Pappa och Ron är lite lika varandra på bilden. 😀

  2. En pappa att gå på konsert med, vilken dröm. Undra om vi gjort det? Pappa gillade allehanda visor (Cornelis, Fred osv) så det kanske hade varit något.

    Härligt att ni var nöjda och att det dög med saft. Var det på riktigt med åldergräns 43??

  3. Jag fick visa leg och höll på att bli nekad inträde. Jag var för ung, men Fadern gick i god för min musikaliska kunskap och att jag inte skulle köpa kaffe. Då var det okej.

Kommentera

