En inte så smart tand, uppenbarligen.

Jag har aldrig dragit ut en tand eller lagat en tand i vuxen ålder. Jag fick laga några av mina mjölktänder, men det är så längesen att jag inte minns något av det. Jag är rätt stolt över mina tänder, så det var ett bakslag idag när Farbror Tandläkaren (en kille i min ålder) berättade att jag har en inflammerad visdomstand som måste dras ut. Ett ännu större bakslag kommer det bli för min plånbok (hej då underbara skrivbord från Mio?). Tandläkaren upplyste också att man kan få ett visst känselbortfall i ansiktet när man drar ut tänder. Detta känselbortfall förvandlades till ansiktsförlamning i mitt huvud vilket ledde till att Ron fick ett litet ultimatum: Fundera på om du kan älska mig trots halvsidig ansiktsförlamning och en konstant dregelsträng från vänster mungipa. Om du inte kan det behöver du inte komma hem ikväll!

Och för att göra saken lite lite värre så ska tanden ut dagen mellan två delar av det nationella provet i svenska. Det blir finfint att vakta prov med en tampong i käften. Jomen!

 

 

(Ron kom hem precis som vanligt.)

3 thoughts on “En inte så smart tand, uppenbarligen.

  1. Känn lugnet. Och hej förresten.

    Känselbortfall pga att man drar ut en tand är extremt ovanligt. Det kan hända i sällsynta fall där rötterna böjer sig runt en av ansiktets nervgrenar (en gren av trigeminus-nerven som styr ansiktssensorik), vilket rötterna nästan aldrig gör.
    För ytterligare lugn så opererade jag ut alla fyra(!) visdomständer förra året. Gick fina fisken. Kan fortfarande le och röra ansiktet. 🙂 Men visst, tampongen kan ju vara ofrånkomlig där i början. Trots allt.

  2. Åh! Och hej! Nu känner jag mig lite lugnare. Fast nu har ju inflammationen lagt sig lagom mycket så att det där med tandutdragning börjar kännas totalt onödigt. Haha!

Kommentera

