A book that makes you happy

En bok som gör mig glad. Jag blir glad av nästan alla böcker, på något vis. Bara det att det att en bok är en bok gör mig lycklig. Men rent spontant kom jag att tänka på Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen av Thorbjörn Egner och pixiboken Här går Farbror Otto av Grete Janus Hertz. Det är ju, som ni förstår, inte böcker som jag läser så värst mycket nu för tiden, men när jag var liten var det här två riktiga favoriter.

Modern och Fadern har alltid läst mycket för mig och Lillasyster. Det var sällan de nekade till att läsa för oss. Möjligen var de lite trötta när jag kom sättandes med tio pixiböcker klockan sju en lördagsmorgon, men annars så har vi läst mycket tillsammans. Det är jag dem evigt tacksam för.

I Klas Klättermus och de andra djuren i Hackebackeskogen finns det ju en del sånger som man kan sjunga med i. Ni vet, GrönsaksätarvisanDen som äter palsternackor, han går inte av för hackor, morot, selleri och dill är inte heller illa.. och PepparkakevisanNär som pepparkakebagarn bakar pepparkakor tar han… De där sångerna kunde jag utantill som liten. Fadern kunde dem inte så han hittade på egna melodier till texterna. Det uppskattades inte av en liten Messa. Inte heller tyckte jag att det var så roligt när Fadern gav djuren i boken egna röster. Läs redigt, pappa! Lillasyster var mer tolerant när det gällde pappas utsvävningar, men jag var bokstavstrogen. Inga konstnärligheter, tack. Och därför blir jag fortfarande glad när jag någon gång plockar fram Klas Klättermus från bokhyllan bara för att titta lite på honom.

Klas Klättermus och hans kompisar

När det gäller Här går Farbror Otto är det lite svårare. Boken är spårlöst försvunnen i barndomshemmet. Det är en ganska simpel historia. Farbror Otto är ute och går och läsaren uppmanas att själv fundera över vart tror du han ska gå? Ska han köpa blommor? Nej, han bara vinkar åt flickan i blomsteraffären. Ja, ni förstår själva vilken rafflande berättelse det här är. Farbror Otto (en helt klart tysk man med tjusig mustasch) går runt i byn där han bor och matar ekorrar, flirtar med tjusiga blomsteraffärsflickor och köper kaffebröd innan han går hem till sin fru igen.

I min familj har boken om Farbror Otto och hans (stillsamma) bravader vuxit. Boken innehar en i det närmaste legendarisk ställning i vår familjemytologi. Ofta kan Fadern helt plötsligt börja recitera väl valda stycken ur boken, trots att ingen har sett vårt exemplar på säkert 25 år. Ändå gör den här boken mig glad. Den påminner väl om lyckligare stunder, då vår familj var komplett och ingen hade några bekymmer i världen (i varje fall inte jag och Lillsyster. Modern och Fadern hade väl de vanliga föräldrabekymren kan jag tänka). Så här såg han ut, Farbror Otto, mannen, myten legenden.

Farbror Otto, med mustasch, hatt och allt!

Och nu har jag lurat er. Jag har helt kallblodigt berättat om två böcker som gör mig glad istället för en.

So, sue me.

One thought on “A book that makes you happy

  1. LillaSyster var mer tolerant. Om inte Fadern ville sjunga exakt som melodin eller texten var, så var det helt ok ändå. Jag var inte lika kräsen. =)

Kommentera

