A book that makes you sad

Jaha. Så har jag kommit hit då. Det här är svårt. Jag blir ju inte ledsen av böcker direkt. Jag blir ledsen när böckerna tar slut. Möjligen kan jag bli lite sorgsen när jag läser böcker om människor som har haft rent för jävliga liv. En sån bok är Alias Monster av Sue Russell. Den handlar om Aileen Wuornos som var USAs första kvinnliga seriemördare. Ni har säkert sett filmen Monster där i vanliga fall överjordiskt snygga Charlize Theron sunkar ner sig för att bli Aileen.

Aileen Wuornos hade ett sorgligt liv. Hon växte upp hos sina morföräldrar och upptäckte tidigt att sex var bästa sättet att få cigaretter, öl eller pengar på. Respekt däremot, eller vänner, var inte lika lätt att få. Hon prostituerade sig, blev våldtagen flera gånger och var inte främmande för att dricka sig stupfull eller använda droger. Runt 1986 träffade Aileen sin stora kärlek Tyria Moore och flyttade ihop med henne på ett motell. Tyria städade och Aileen prostituerade sig för att försörja sig själv och Tyria. Och sen började saker gå fel. Aileen mördade sju män som hade träffat henne i egenskap av prostituerad, hon hävdade att det första mordet var i självförsvar. Aileen blev gripen av polisen och dömd till döden. 2002 avrättades hon av en giftspruta.

Det är ett sorgligt liv och därmed en sorglig bok. Jag blir ganska beklämd när jag läser den. Den är rätt välskriven och funkar för mig på så vis. Men den lämnar en liten dålig eftersmak i munnen, och det är klart, för det är en tragisk historia om en kvinna som inte kunde göra något rätt någonsin. Allting sket sig för Aileen. Och därför gör boken mig lite sorgsen.

Alias Monster

Kommentera

