Most underrated book.

Alltså, nu har jag gått i flera jävla veckor och försökt komma på en bok som jag tycker är underskattad. Det är skitsvårt.

Men till slut bestämde jag mig för en historiker, eller en populärhistoriker (fast jag tror inte att han vill bli kallad det): Dick The Dick Harrison och Mannen från Barnsdale. Jag älskar populärhistoriska böcker. Jag menar, vad är det som är så jäkla fel med att göra historia lite mer attraktivt för medelsvensson? Om folk nu lär sig något så är det väl ganska bra?

Mannen från Barnsdale handlar om Robin Hood. Den försöker reda ut om det finns något korn i hojtet, har det funnits en Robin Hood någon gång, eller är han bara en älskad myt? Fanns Lille John, Will Scarlet och den obehagliga Sheriffen in Nottingham? Harrison har rotat djupt nere i gamla arkiv och läst in sig på diverse Robin Hood-sägner och ballader. Han tittar på hur Robin Hoodlegenden har utvecklats under århundradena och han refererar till och med till Brooks Men in tights.

Det är Robin Hood jag vill ha!

Och det är bra. Jag gillar det här och det tycker jag att fler borde göra. Förkovra er för bövelen! Lär er saker. Det är inte tråkigt med historia, det är skitkul.

Kommentera

