A book you used to love but don’t anymore

När jag var sexton år hade jag, precis som alla tjejer i den åldern, en Margit Sandemo-fetish. Jag läste hennes Sagan om Isfolket om och om igen och jag tyckte att de var fantastiska. Jag gillar magi och legender, sagor och myter och i alla 47 böckerna om Isfolket fick jag mitt lystmäte. Tänk va, en magisk släktsaga som pågår i flera hundra år! Jojo, det var mumma för en sextonårig bokmal det. Böckerna skulle ju aldrig ta slut!

Så här i efterhand tänker jag bara iiuuu. Sagan om Isfolket är dåligt skriven, storyn är minst sagt tunn (men vad kan man vänta sig, 47 böcker i en serie, 47!) och sexscenerna är många och onödiga. De är helt enkelt undermåligt skrivna. Det är nog det som stör mig mest, trots allt det andra som är så uppenbart ostigt. Språket är torftigt och översättaren har verkligen inte varit så alert alltid. Extra töntigt blir det i slutet av serien då Sandemo skriver in sig själv i handlingen. Nej, sorry, Margit Sandemo, jag älskar inte dina böcker längre.

I used to love you, but I had to kill you

Så nu är frågan vad jag ska göra med alla de där 47 böckerna som bor hemma i barndomshemmet. Ska jag spara dem tills jag får en dotter som vill läsa lite undermåligt skräp? Jag har ju så vansinnigt svårt att slänga böcker.

3 thoughts on “A book you used to love but don’t anymore

  1. Jag kan inte heller göra mig av med mina, jag hänvisar till nostalgi. Men jag vågar inte läsa om dem med vuxna ögon. Jag vill behålla illusionen av att de är bra.

Kommentera

