Your favorite writer

Nu blev det så där svårt att välja igen. Jag antar att de författare som jag har flest böcker av kan kallas mina favoritförfattare och av dem väljer jag Toni Morrison (John Irving är också en favoritförfattare för hans böcker är såna härliga berättelser liksom, men de handlar väldigt ofta om en man och hans snopp, och det kan ju uppfattas som lite enformigt ibland).

För något år sen kom jag in i ett Morrison-stim och plöjde igenom nästan alla hennes böcker.  Och samtliga är fantastiska. Att sitta och försöka analysera varför man älskar en viss författare är svårt, och det kanske tar bort en del av tjusningen med böckerna men jag ska försöka. Morrisons karaktärer är alltid genomtänkta och trovärdiga och hon ger sina böcker så vackra titlar: Beloved, Song of Salomon, Tar Baby, The Bluest Eyes. Att läsa en Morrisonbok är att fly verkligheten en stund även om den fiktiga verklighet man flyr in i inte alltid är så lätt och enkel. Det är något med språket i romanerna som gör mig nästan lite snurrig. Det är väldigt vackert och väldigt skickligt. Jag fastnar direkt i hennes böcker. Ingen har gjort mig besviken. Det är nog därför hon är en av mina favoritförfattare.

Fantastisk

Sen är hon ju väldigt cool också.

Kommentera

