Att skriva som Björn.

Ibland älskar jag Björn Ranelid så det gör ont i mig. Som idag när jag läste Skolvärlden. Han har skrivit en krönika som heter ”Skolan borde vara en filial till miraklet människan”. Den är nästan obegriplig men den bjuder på så många fantastiska exempel på Ranelidska så jag nästan svimmar. Vill ni ha några exempel? Ja, det är klart ni vill:

Ingen dator i världen har någonsin älskat och visat känslor. Den får ingen sexuell utlösning. Den mest avancerade uppfinningen får inga barn och den gifter sig aldrig. Därtill är den befriad från skolplikt, ty den är efterbliven i konsten att lyssna och svara.

Va, älskar ni det än? Hör ni Björn? Inte? Okej, vi kör ett citat till:

Genetiken är världens mäktigaste furste, men vi måste jämka på den med hjälp av solidaritet och omsorger i förhållande till andra individer. Olikheten är mänsklighetens framtid ty likheten betyder bastarder och inavel.

Någonstans mitt i krönikan tror jag mig faktiskt ana vad Björn vill med sin text. Han tycker att det är klokt att återinföra lärlingssystemet i skolan. Fast det gäller ju att kunna sin Ranelidska om man ska förstå det. Vad jag tycker? Tja, varför inte. Jag jobbar med elever som inte alltid kommer klara sig i de högskoleförberedande programmen utan snarare ska ut och försörja sig efter skolan. Många skulle passa bra i ett lärlingssystem.

Jag vill i alla fall avsluta med de sista raderna. De sista fantastiska raderna:

Alla statsministrar, konungar, påvar, presidenter och nobelpristagare har gått i skolan. De talar och skriver. Ordet rör sig med  ljusets hastighet och det har aldrig någonsin varit viktigare än vad det är idag. Här ligger det inför dina ögon.

Japp. Varsågoda. Inför era ögon skriver jag här och nu Björn. Du är fin.

Mannen, myten, ordbajsaren.

One thought on “Att skriva som Björn.

  1. Den dagen jag skriver i bloggen som Ranelid kan jag lika gärna sluta. Den dagen jag skriver Ranelidska flytande är jag klar med Internet och kan äntligen logga ut och kolla på TV.

Kommentera

