Favorite book from your childhood

Hej Maj Samzelius.

Jag vill bara tacka för att du skrev Hjältar och monster på himlavalvet. Tack vare den kan jag (nästan) allt om grekisk mytologi idag. Jag kunde sitta i flera timmar och läsa boken om och om igen och förtrollas av Herakles stordåd, Helle och Frixus och Orion. Jag minns fortfarande hur otroligt lycklig jag var när jag var på biblioteket och lånade dina böcker. De öppnade en helt ny värld för mig, det låter klyschigt, men det är sant.

För några år sen såg jag att Hjältar och monster på himlavalvet fanns med på bokrean, men jag var för långsam och fick inte tag i något ex. Senare nämnde jag kanske det för min sambo, eller så nosade han reda på hur mycket jag älskar den boken på något annat sätt, för en dag fick jag en pocketutgåva av den i present. Ja, han är förmodligen världens bästa sambo. Att han kom ihåg!

Jag älskar den där boken, och efter det så har samlingen faktiskt utökats med Gudar, trollkarlar och vidunder, bok ett och tre. De är så fina och jag är så rädd om dem.

Så, tack! Tack för att du gav mig en så fin läsupplevelse när jag var liten. Jag minns den än.

Med vänlig hälsning, och en kram

Messa

Inte min bok.

2 thoughts on “Favorite book from your childhood

  1. Nej, det där inte min bok, för det är min bok! Jag menar, det är jag, som jag har tagit den där bilden av mitt exemplar. ; )

    Lyckligtvis lyckades syrran lyckades skaffa alla sju böckerna (fyra i ”Hjältar och monster-himlavalvet”-serien och tre i ”Gudar, trollkarlar och vidunder”-serien) till mig i julklapp för några år sedan (2007?), för jag älskar den lika mycket som du. Jag hoppas att även din samling blir komplett en dag.

    Jag skriver just nu recensioner om den på en hemsida, som jag (och några andra) jobbar med. Jag är klar med första serien, och snart ska jag börja med den andra.
    http://www.lokalkoll.se/sida2.html

Kommentera

