Tvättstugesexisten.

Min sambo är en modern man. Han är jämlik. Han har inget emot att städa och diska hemma. Vi delar på sysslorna. Vi tvättar alltid tillsammans till exempel. Men i tvättstugan händer det något med Ron. Han blir en mansgris.

Ni vet att Ron är noga med sina kalsonger. De ska inte tumlas, utan de ska med varsam hand hängas i torkrummet, helst i mitten där blåset är det bästa. Och det är alltså här någon avgörande händer med Rons jämlikhet, med hans personlighet. Han förvandlas från min fantastiska sambo till någon som vägrar befatta sig med mina blöta (och, märk väl, rena) kläder. Jag tycker i regel att det går snabbast om man liksom hänger det man får tag i, t-shirts, fillingar, trosor, kjolar. Det spelar ingen roll för mig. För mig är allt kläder. Allt ska ju bli torrt.

Ron däremot, vill helst sköta saker och ting på sitt sätt. Det börjar redan när vi tar ut tvätten ur maskinen. Han hänger sina kallingar en och en över kanten på tvättvagnen medan mina trosor ligger i en enda röra. Han hänger sina (redan upptrasslade) fillingar i torkrummet, men icke att han hänger mina trosor. Näe. Jag måste trassla upp dem innan jag kan hänga dem (för det har jag inte gjort när vi tog dem ur maskinen). Sen får mina underkläder hängas ute i periferin där blåset inte är lika bra eftersom det redan då är tjockt med kalsonger i mitten.

Ett liknande scenario utspelar sig (alltid!) när vi ska hämta tvätten. Ron tar sina t-shirts och viker dem, men mina t-shirts låter han hänga kvar eftersom de är tjejtröjor och han vet inte hur de ska vikas. Jag tänker att det inte är så stor skillnad mellan att vika en kill-t-shirt och en tjej-t-shirt, men det är det tydligen. Det gör att det alltid tar lite längre tid för mig att ta mina kläder eftersom Ron av någon märklig anledning alltid lämnar handdukar, örngott och lakan till mig också.

Jag vet inte vad det är som händer med Ron när han träder in i vår tvättstuga, men jag vet att jag inte gillar det. Tvättstugesexism klarar jag mig utan.

(Har jag tur så läser han det här inlägget innan vi ska ner och hämta tvätten vid tio ikväll. Jag lovar att hålla er uppdaterade.)

 

SÅ HÄR GICK DET:

Jag tog kläderna (samtliga) och Ron underkläderna (tjej- och killunderkläderna) och handdukarna (unisex). Det kändes bra.

2 thoughts on “Tvättstugesexisten.

  1. Ni är för roliga. :p Fast jag är mer som Ron, jag vill gärna göra saker som jag alltid gjort det, på mitt sätt. Så jag sköter så gärna tvätten på egen hand. :p

Kommentera

