Semestersammanfattning.

Efter en vecka i Blekinge känner jag mig minst sagt avslappnad och nöjd. Blekinge har den effekten på mig. Det är något djupt tillfredsställande med att komma hem.

(Jag vill redan här i förväg varna för ett säkerligen astråkigt blogginlägg. Men det är semester, så hang in there. Jag blir snart rolig igen.)

Karlskrona sett från Bryggareberget

Den här gången hade jag med mig Ron och La Kex. Det var helt enkelt dags att visa vad Karlskrona går för. Vi inledde veckan med att hänga på altanen hemma hos Fadern och dricka upp all alkohol som vi hade köpt på oss. Det var väl två flaskor bubbel, en bib vitt och åtta öl som vi tog knäcken på. Det var egentligen tänkt att vara vår veckoranson. Eller, ja, det skulle räcka i två dagar i alla fall. Redan på tisdagen fick jag och Telly åka till Bolaget för att proviantera på nytt. Resten av dagen låg vi i trädgården och solade.

På tisdagskvällen for vi in till stan för lite fest hos Isak. Förortsmorsan och Fräulein C var också där. Isak bjöd på lite tilltugg bestående av hummus, baba ganousch, paj, ost, frukt, bröd, marmelad, skinka, you name it, vi åt det. Och så drack vi bubbel och vin. Det var jättekul att träffa mina gamla vapendragare igen.

Isak kan då bjuda på fest!

På onsdagen placerade jag min rumpa på Fox and Anchor för en maratonsittning. Jag träffade Bruce och Perato och när de gick så kom Svåre och löste av. Allt som allt så drack jag öl mellan halv ett och halv nio på kvällen. Det var i sanning en välsignad dag! La Kex var och lunchade med en gammal kompis så hon mötte upp lite senare. Vi avslutade kvällen med en legendarisk pizza på Montmartre.

Jag hängde lite med Lillasyster på torsdagen. Vi gjorde stan och fikade på mina gamla vanliga fik. Sen åkte vi hem och slappade. Ron fick dagen ledig för att titta på någon tradig bergsetapp på Tour de France. På kvällen träffade jag min egna Andy med familj. Vi hängde jättemycket när jag var nybliven singel och upplevde min andra tonårstid (vid 27 års ålder ungefär), men sen träffade hon sin man och skaffade lite barn och flyttade från stan.

Fredagen bjöd på en utlandsresa. Ända till Köpenhamn reste vi, jag, Ron, La Kex och Förortsmorsan. La Kex somnade på tåget ner och var så söt när hon nästan tappade strumpan att inget öga var torrt.

Gulle-foten!

Själva Köpenhamn är ju rasandes trevligt. Det var evigheter sen jag var där sist. Dagen inleddes med en röd pölse och sen promenerade vi ner till Nyhavn där vi åt lite smörrebröd. Jag hade [pillede rejer] på mitt.

För faen!

Ja, sen drack vi lite öl och lite mer öl, sen promenerade vi och shoppade lite innan det var dags för en öl till, och en gigantisk köttmacka med lite öl. Därefter sprang vi till stationen och köpte vin innan vi satte oss på att fruktansvärt varmt tåg och åkte hem igen. På kvällen åkte jag och Förortsmorsan buss på barnbiljett.  Det var den beste tur i mit liv.

Ni kan förstå att vi var lite slitna på lördagen. För att vi skulle få slappa i lugn och ro skickade jag iväg Ron med Fadern ner till Strandvallen där de såg Mjällby piska upp Gävle med 5-1. La Kex och jag slappade hemma innan vi lagade mat och började dricka bubbel (igen). Sen blev det utgång. Så till den milda grad också! Fox and Anchor är ett ställe som verkligen lockar till monsterfylla. Jag går på den lätta varje gång.

Uteliv i Karlskrona. Fantastiskt skicklig fotograf.

Jag och Lillasyster eller "Det sjukt vackra folket".

Innan vi tog en taxi hem så moffade jag i mig en riktig Karlskrona-kebab (jag har sagt det förut och jag säger det igen; man kan inte få en vettig kebab här i hufvudstaun. Mycket märkligt). Dagen efter var La Kex lite däven och stannade hemma medan jag och Ron åkte ut till Aspö för att träffa två mostrar, en morbror, en kusin och fyra kusinbarn. Och äta. Och äta. Och äta. Och vinna i kubb. Det var mycket trevligt och jag saknar släkten. Vi borde ganska långt från varandra så de tillfällen då man träffas är det väldigt trevligt. Oftast i alla fall.

Måndagen var vår sista Karlskronadag. Jag passade på att sticka upp till landet för att träffa Farmor och Farfar och hjälpa Lillasyster plocka lite vinbär och krusbär. Det blev en blixtvisit, men det var ändå kul att träffa Förfädren. De är ju 88 och 87 år nu, så man vet aldrig hur länge man har kvar dem.

Aaaaanyway.. Det där var en extremt kort (?) och relativt ointressant (?) sammanfattning av min semestervecka hemma i staun. Jag hade det underbart varenda minut.

3 thoughts on “Semestersammanfattning.

Kommentera

