Knopfler vs Dylan 1-0

Ron var skeptisk ända från början. Han har inte samma relation till Mark Knopfler som jag har. Jag är uppvuxen med en Fader som alltid har lyssnat på Dire Straits och nu på senare tid Knopflers soloalbum. I vårt hus kan inte komma undan Knopfler. Så det finns en anledning till att jag känner igen Knopflers gitarrsound var jag än hör det. Så att jag skulle vara på plats i Globen när Bob Dylan och Knopfler kom till Globen var väl ingen större överraskning. Att Ron hängde med berodde väl mest på att jag betalade biljetterna och att han, för all del, var nyfiken på att se Dylan live. Ingen av oss har gjort det tidigare. En plump i protokollet, det erkänner jag villigt.

Redan igår fick jag lite indikationer på hur Dylan och Knopfler lät i Malmö i torsdags. Dylan var rätt knastrig och spelade falskt, sade Fadern. Men Knopfler var fantastisk. Det lät ju inte alltför uppmuntrande angående Bobban, men vaffan. Alla kan ha en dålig dag. Eller två, visade det sig.

Globen var inte helt utsåld, men närapå. Medelåldern var hög, men inte så hög som jag hade väntat mig (fan). Ron ansåg att han var bland de yngre faktiskt, och det var ju kul för honom. Själv är jag van.

Knopfler började spela på utsatt tid vilket jag, som är ett tidsmongo, uppskattar. Han drog igång med Why Aye Man som är en av mina favoritlåtar. Sen kom hans alla hans bästa sololåtar en efter en, bland andra Sailing to Philadelphia och Border Reiver och i slutet kom So Far Away och Brothers in Arms från Dire Straitstiden (och här kom också kvällens största jubel). Ljudet var bra och Knopfler verkade nöjd och tillfreds och bjöd till och med på lite mellansnack (utan att skälla på publiken som han gjorde sist jag såg honom). Uppfriskande! Ljudet var riktigt bra och jag blir fånigt lycklig bara jag hör hans gitarr. Fast han hade inget pannband på sig, och det är ju alltid ett minus.

Ron tyckte att Knopfler var tråkig, men han förstår sig inte på sånt här så värst mycket. Det är tydligt. Jag tycker att Mark var underbar. Jag är fortfarande helt lycklig efter den första delen av konserten.

Den självlysande mannen i mitten är Knopfler.

Sen var det dags för Mr Bob Dylan, levande legend och kultfigur. Eller? Min kärlek till Bob Dylan har vuxit med åren, men igår tog den slut. Jag är grymt besviken. Okej att han är gammal nu, men det är fan John Mayall också och han var fantastisk när jag såg honom för några år sen. Bob Dylans röst är verkligen inte vad den har varit och det kan man förstå, men hans låtar håller. Om man har sån tur att man förstår vilken låt det är han spelar. Igår slaktade han Blowing in the Wind och Like a Rolling Stone så till den milda grad att det bara var genom att lyssna stenhårt på texten som jag kunde förstå vilken låt det var han kraxade fram. För man kunde inte avgöra det genom att lyssna på melodin. Jag blev så svårt provocerad att jag inte ens ville ha en konserttröja som endast kostade hundra kroner. 

Han spelade lite gitarr och kompade sig själv på orgel, men det bästa var när han spelade munspel för då slapp vi höra gubbjäveln sjunga.

Och, vet ni vad han hade på sig? Hatten, så klart och någon skjorta, ja. Det är väl så vi är vana vid att se Bobban. Men brallorna? Alltså, det är inte okej att i denna tid och dag ha på sig ett par svarta byxor med vita revärer på. Det såg ut som ett par gamla husvagnsbyxor med resår i midjan och det är inte värdigt! Inte värdigt alls!

Nej, jag blev förbannad, och det, Bob Dylan, är inte okej. Jag kommer bojkotta dig i minst en månad nu.

Vi tar en Knopflerbild till istället.

2 thoughts on “Knopfler vs Dylan 1-0

  1. Tack, det var snällt! Ja, alltså, Dylan är ju Dylan, och det är kul att ha sett honom, men det var inte bra. Knopfler är svårt underskattad tycker jag. Han är en fantastisk gitarrist och låtskrivare.

Kommentera

