Tisdagstristess.

Den här listan hittade jag hos Tuffast av alla och tänkte att den kan ju fylla ut bloggen lite nu när jag uppenbarligen lider av svår bloggtorka (som ni förstår har vårterminen dragit igång igen).

1. Vad gjorde du för tio år sedan?

Hmm. 2002. Jag pluggade på Blekinge Tekniska Högskola. Om jag tittar på Studera.nu så ser det ut som att jag studerade Svenska, 21-40 poäng på vårterminen och 41-60 poäng på höstterminen. Jag älskar BTH, det är där jag har studerat allt och från 1996 till 2007 pluggade jag något där varje termin. Jag var tillsammans med exet och hade det bra i det förhållandet (då alltså, sen tog det ju slut). Egentligen är jag sjukt dålig på att sätta årtal på händelser. Jag tror att 2002 var ett bra år. Kanske var det det året jag var på semester på Santorini. Det var en fin ö.

2. Vad gjorde du för ett år sedan?

För ett år sen, i oktober, flyttade jag och Ron från den lilla andrahandslägenheten i Gröndal till den stora förstahandslägenheten i Solna. Vi ärvde fyra bokhyllor från den förra ägaren och då fick äntligen alla våra böcker plats och ingen var förpassad till källaren. På påsken var vi på semester i Dublin och det var jättetrevligt. Vi drack enorma mängder Guinness och på hemresan trodde Ron att vi flög över Grönland.

3. Fem snacks du gillar?

Vanliga, tunna lättsaltade chips.

Potatisskruvar.

Salt och vinägerchips.

Oliver.

Ost och kex (om det räknas som snacks).

Jordnötsringar.

4. Fem sånger du kan hela texten till:

Oj. Jag kan en himla massa Rolling Stones-låtar. Sympathy for the Devil till exempel.

A Mother’s Lament av Cream.

The Final Countdown av Europe.

Titties and Beer av Frank Zappa

Sågarlåt av Sinn Fenn.

Egentligen kan jag ju jättemånga låttexter men jag har stor problem med att få mina matematikkunskaper att sitta kvar. Låttexterna har liksom trängt bort matten. Tur jag blev lärare i svenska och engelska då istället.

5. Fem saker du skulle göra om du blev mångmiljonär:

Betala av studielånet till CSN.

Köpa och renovera vår lägenhet.

Åka på semester och kanske ta med mig familjen.

Sluta jobba och bara studera underbara ämnen på universitetet (eller jobba halvtid och läst böcker resten av tiden).

Bo utomlands ett tag utan att behöva tänka på pengar. Jag kanske skulle kunna skriva en bok eller något.

6. Fem dåliga vanor:

Jag har skitsvårt att hänga in den rena tvätten i garderoben.

Jag är ganska slarvig och lämnar gärna saker framme när jag har använt dem.

Jag spenderar alldeles för mycket pengar på mat.

Jag samlar böcker på hög på mitt nattduksbord.

Jag kommer aldrig ihåg att vattna min stackars novemberkaktus.

Nu ser jag att nästan alla punkter på listan kommer från att jag har svårt att lägga tillbaka saker på sin plats.

7. Fem saker du gillar att göra:

Jag älskar att sitta på en uteservering och dricka öl. Jag tror att jag är gjord för att göra det.

Ligga i sängen och snacka skit med Ron efter helgfrukosten.

Läsa böcker. Jag läser alltid böcker.

Laga mat, helst med ett glas öl eller vin i närheten.

Resa. Helst utomlands, men jag tycker det är ganska mysigt att köra bil långt också. Helst hem till Blekinge.

8. Fem saker du aldrig skulle klä dig i eller köpa:

Röda kläder. Jag har inte ett enda rött plagg hemma. Eller, jo, kanske en top som jag ärvde av La Kex. Den är röd, men den är mönstrad så det gör inte så mycket. Jag har inte ens rött nagellack.

Magväska. Det går bara inte.

Leggings med en kort tröja som inte täcker rumpan.

En för liten bh. Som gammal bh-expert är jag sjukt noga med mina bhar.

En päls. Inte för att jag har några moraliska betänkligheter utan för att jag förmodligen skulle svettas ihjäl i en sån.

9. Fem favoritleksaker:

Min dator.

Ron. Fast jag får skäll om jag stör honom genom att slicka honom på ögat eller pilla honom i örat.

Min telefon.

Trivial Pursuit.

Papper och penna.

10. Tio personer jag vill se göra den här utmaningen:

Oj. Jag vill nog uppmuntra mina bloggläsare att göra utmaningen, men jag kommer inte slå ihjäl er om ni inte gör det.

One thought on “Tisdagstristess.

Kommentera

