Stay Hungry – ett asbra album!

Jag och Dee Snider har ungefär samma frisyr. Långt, blont och lockigt. Kanske är det därför jag älskar Twisted Sister. Redan som liten lågstadie-Messa sprang jag omkring med en jeansjacka med ett stort Twisted Sistermärke över hela ryggtavlan. Jag vet inte hur många gånger jag satt framför Faderns stereo och lyssnade på Stay Hungry-albumet (1984), ni vet, det klassiska med Dee Snider och köttbenet. Jag hade lite svårt att titta direkt på framsidan och det berodde inte på att Dee Snider var så enormt rosa på kindbenen utan på att jag tyckte att det där köttbenet så så jäkla äckligt ut. En sak som jag uppskattar med Twisted Sister är bandmedlemmarnas fantastiska namn. Dee Snider. Eddie ”Fingers” Ojeda (ja, han spelar gitarr), Jay Jay French, Mark ”The Animal (!)” Mendoza och A.J. Pero. Va? Är det inte snyggt? Är det inte väldigt åttiotal?

Stay Hungry är det album jag gillar bäst med Twisted Sister. Det är så bra så det förtjänar ett riktigt hyllningsblogginlägg. Det kan jag nog inte stå till tjänst med, men ett riktigt ostigt blogginlägg om en av mina första LP-skivor ska jag nog kunna stå till tjänst med. Jag kan inte lova några långa, djuplodande analyser, men en rad om varje låt ska jag nog klara av.

Stay Hungry är titelspåret. Are you feeling the fire? Jajamensan, det gjorde jag minsann! Den här låten får mig alltid på gott humör.

We’re not gonna take it är väl den låt som alla kan. Uttjatad säger ni – icke säger Messa! Framför allt så har We’re not gonna take it en fantastisk video med den otroligt koleriska pappan som vi också känner igen som den onda läraren från I wanna Rock-videon. Jodå. Det här är ungdomsrevolt (på åttiotalet). Iförd sina karakteristiska svarta och ceriserosa fransiga tröja så uppmanar Dee Snider alla tonåringar (med Nivea-vita läppar eller hockefrissor) att säga nej till föräldrarnas förtryck! We’ll fight! You’ll see! Och hur många gånger har man inte dansat med en öl i handen till den här gamla dängan? Fab!

Burn in hell. Helt plötsligt blir albumet mycket ondare! Welcome to the abandoned land! Lyssna gärna lite extra på Dees elaka skratt innan refrängen. Jo jo! Sånt uppskattas!

Horror-Teria: I. Captain Howdy. Det här är uppenbarligen inte en trevlig figur alls utan en barnamördare! Dee Snider spelar även Captain Howdy i filmen Strangeland som kom 1999. Det är möjligt att jag då och då hade mardrömmar om Captain Howdy. Rösten är ond och texten är ännu ondare. Inget för en lågstadieunge alltså (även om jag inte förstod texten då).

Horror-Teria: II. Street Justice. Rättvisa måste skipas! Låtom oss skapa ett medborgargarde! Det brukar alltid bli bra.

I wanna rock. Ah! Den fantastiska skådisen som spelar läraren i videon heter Mark Metcalf och ingen kan väl spotta när man pratar som han! Tydligen dejtade han både Glenn Close och Carrie Fischer en gång i tiden så han kan ju inte ha varit kattskit direkt. (Lite kuriosa, Ron: Det är han som spelade The Master i din älskade Buffy-serie.) Nu har Twisted Sister lämnat den onda Captain Howdy och vi är tillbaka på partyspåret!

Don’t let me down är låten som jag alltid glömmer bort. Det är lite märkligt, för det är ju egentligen en riktigt bra låt, men på något sätt så faller den alltid ur minnet. Här är den i alla fall! Youtube-videon är från Sweden Rock. Jag var inte där och det sög gammal getpung.

The Price. Nej, det är ingen powerballad inte, men det är skivans enda långsamma låt. Det är en fin låt tycker jag.

The Beast. Åh. Det här är bra! Och tungt.

S.M.F. Jodå! You’re a sick mother fucker. Ja! Fast det tog ju några år innan jag fattade vad S.M.F stod för. My bad.

Japp. Där har ni Stay Hungry-albumet. Nu är det bara att börja älska Twisted Sister.

(Ron deklarerade precis att man skämde lite för att man lyssnade på Twisted Sister. Det har jag aldrig gjort. De var mesiga fastslog Ron och hånskrattade lite åt mig. Pfft, I say! De var minsann inte mesiga, de var ju stenhårda. Kom igen!)

One thought on “Stay Hungry – ett asbra album!

Kommentera

