Nya grepp på brunchkorven!

Jag och mina kompisar brukar försöka äta brunch någon gång var tredje månad ungefär. Det är vanligtvis en munter tillställning. Vårt stam-hak var ett litet café där man kunde grädda sina egna våfflor mitt emot polisen vid Mariatorget, men sen det försvann och blev till en pizzeria istället så har vi känt oss märkligt brunch-hemlösa. Vi har varit på Rival och finbrunchat, men vi saknar vårt billiga våffelställe. Därför beslöt vi oss för att ta nya grepp på brunchkorven (ja, det är som en stafett det här, med en korv istället för pinne. Den som har brunchkorven har ansvaret för brunchen och sen lämnas korven över till nästa person under mycket pompa och ståt). Idag träffades vi i trevliga Årsta för att äta brunchkebab på klassiska Palmyra.

Vi var sex tappra själar som kom dit på fastande mage, no breakfast needed, vid halv tolvsnåret för att försöka kämpa i oss en Palmyra-kebabtallrik. Störst i stan! Det här är den enda kebaben i Stockholm som är god trots den röda, förhatliga tomatsåsen. Jag tog en kebabtallrik med ris, helt galet om man kommer från Karlskrona där pommesen regerar, men riset på Palmyra är smått fantastiskt. Av oss sex var jag nog den som fick i mig mest babbe. Den jag trodde skulle äta mest, den stadiga Hantverkaren, bad att få en doggy bag med sig. Det var oväntat!

Före. En helt enorm babbetallrik.

Före. En helt enorm babbetallrik.

Efter. Messa vs Palmyra, 0-1.

Efter brunchen tog vi en promenad och en kopp kaffe (cola för mig då) i solen på Årsta torg. Det var vansinnigt trevligt. Sen blev klockan eftermiddag och alla hade annat att stå i. När Ron och jag kom hem upptäckte vi att balleodlingen äntligen börjar ge frukt. Skam den som ger sig!

Tomater minsann!

Smultron!

Ja, det var då en trevlig helg. Nu är det bara zumba och söndagsångesten kvar. Sen är det måndag.

Kommentera

