Lata dagar i Prag.

Precis som förra året så struntade jag, Ron och LaKex i traditionellt midsommarfirande och drog till Prag istället. Det är två år sen Ron och jag var i Prag första gången och jag hade nästan glömt hur otroligt vacker staden är. Så där här kan jag bo och skriva en bok-vacker. Fast nu undrar jag om jag inte skrev det när jag Prag-bloggade förra gången. Hm.

I alla fall: Vädret var perfekt. Två dagar med 30 grader och sol och sen två dagar lite svalare med någon skur för att avslutas med en ösregnig dag, men då åkte vi hem. Som vanligt så strosade vi runt en hel del, såg Pragborgen, drack munkbryggt öl, åkte båt på floden Moldau/Vlata och shoppade loss. Sen drack vi ännu mera öl, åt kött och knödel och sköljde ner det med öl. Ja, ni ser ju själva:

Här åker vi båt på Moldau.

Här åker vi båt på Moldau.

Ännu ett foto från båten.

Ännu ett foto från båten.

Sist vi var i Prag fick jag ju stora friar-nojjan när Ron en särdeles romantisk kväll ville ta ett foto på mig med borgen och floden som bakgrund. Den här gången blev det inga såna tillfällen och det var nog bra, för jag vet inte om mitt hjärta hade klarat av den anspänningen igen.

En trivsam gränd vid Pragborgen.

En trivsam gränd vid Pragborgen.

Ölen var lika billig som vanligt, knappa tio till tretton kronor för en halvliter. Och tjeckisk pilsner smakar ju vansinnigt ljuvligt, speciellt när man sitter på en liten uteservering vi floden med utsikt över vackra Prag. Ja, eller om man sitter inne i en rustik ölhall. Eller om man sitter ute mitt i stan och det regnar utanför parasollet.

Öl!

Öl!

 

Här blev jag lite konstnärlig i mitt fotograferande.

Här blev jag lite konstnärlig i mitt fotograferande.

Shoppingen var bra – igen. Jag köpte två par skor, en tröja, två scarfar, en väska, en plånbok och rent sjuka mängder nagellack och övrigt smink. Det är ju så rasandes billigt där nere. Jag vet inte hur mycket pengar jag lade på smink, men så här i efterhand – det var inte speciellt mycket faktiskt. Jag hade förvånansvärt mycket pengar kvar på kortet när jag kollade saldot här hemma.

Prag verkar man ju inte tröttna på i första laget direkt, så jag ser fram emot nästa resa dit, när nu det kan bli. Jag kanske måste tillbaka till mitt darling Dublin innan det blir Prag igen.

 

 

 

2 thoughts on “Lata dagar i Prag.

Kommentera

