Åter i huvudstaden.

Det lilla barnet och jag kom tillbaka i tisdags efter att ha varit hemma i Karlskrona i en vecka. Det är fantastiskt så lite man hinner på en vecka.

Jag tänkte att jag skulle hinna med att träffa ett tjog kompisar ungefär, men det blev inte så. Vi var och hälsade på Moster och kusin och kusinbarn och kusinbarnbarn och vi var i farmor och farfars hus och plockade ut det sista vi ville ha därifrån. Huset är sålt nu. Det känns sorgligt, men samtidigt finns det ingen som vill eller kan ta hand om huset och marken/skogen runt omkring. Då är det bättre att sälja till någon som vill ha. Men det är ändå 35 somrar som försvinner på något sätt. Ja, och vintrar, men det är ju ändå somrarna som har varit finast på landet. För vi sade aldrig att vi skulle åka till farmor och farfar, utan vi sade att vi skulle till landet, ringa till landet eller åka till landet. Och nu har vi inte landet längre.

Jag har sparat några av farmors gamla kläder som var i gott skick. Vintage-grejer, if you will. En gammal klocka, några porslinsdjur som jag absolut inte tänker ha framme och jag vet inte varför jag sparade dem. Det är inte min stil. Men de har alltid funnits med liksom. Jag har väl någon tanke om en prylhylla med lite roliga grejer i sonens rum så småningom och då kanske en porslinselefant kan passa. Ja, så sade jag till slut efter mycket velande till att jag kan ta kaffeservisen i Karlskronaporslin också. Små jävla kaffekoppar med grått mönster på. Jag dricker inte kaffe. Ron dricker kaffe ur mugg och så värst många tårtkalas har vi ju inte så att man behöver en kaffeservis. Men det var en liten söt sockerskål som gjorde att jag ångrade mig och jag vill inte att den bara skänks bort. Jag måste skaffa mig ett hus tror jag. Och ett vitrinskåp, för jag vet inte var jag ska ha den där servisen annars.

Sonen började gå på riktigt nere i Karlskrona också vilket är jätteroligt. 10 månader och nu tultar han omkring som om han inte har gjort annat. Det är jättekonstigt, men det blir ju lite roligare att vara på lekplatsen med någon som går än någon som kryper omkring och äter grus.

Som alltid när jag kommer tillbaka från en Karlskronavistelse så undrar jag varför jag bor i Stockholm. Jag vantrivs inte här, inte alls, raka motsatsen, men jag tror inte att jag älskar Stockholm. Och det är ju taskigt mot Stockholm. Det känns bara lite lättare med allt i Karlskrona. Framförallt är det så satans snordyrt med hus i Stockholm och både Ron och jag vill ha hus. Jag vill ha en tomt och en altan.

Idag är Ron svårt bakfull och luktar jätteäckligt. Det är oerhört dålig timing eftersom vi har skitmycket att göra. På onsdag kommer svägerskan och svärfar för att hjälpa oss måla om i sonens rum och vårt sovrum. Jag har hittat en snygg färg från Beckers som heter Retro som jag vill ha i sovrummet och sonen får nog vita väggar och en turkos fondvägg. Det betyder att vi måste röja i ungens rum och dammsuga och städa undan är överlag. Då hade det varit bättre med en man som inte luktar mäsk.

Imorgon är det tvättid klockan sju och sen har föreningen gemensam städdag. Jag får försöka ducka det där igen.

Men just nu är det lugn som råder här. Sonen sover för tillfället och Ron har precis släpat sig ur sängen. Snart ska jag dammsuga.

3 thoughts on “Åter i huvudstaden.

  1. Det mycket jobbigt du hade att berätta den här gången. Men kul att ungen har börjat gå redan! Min systerdotter gick inte på egen maskin förrän hon var tretton månader…

  2. Jag har börjat uppskatta tunna kaffekoppar med fat numera. Ett åldertecken? :p Jag har iofs en finare kaffeservis med liljekonvaljer (en favoritblomma) på som jag fått av min mormor & morfar i min ungdom. Men den använder jag sällan.

Kommentera

